Når alt faller på plass. Kunstnerforbundet (2019). Foto: Øystein Thorvaldsen |
Når alt faller på plass
Overlyssalen
I Kunstnerforbundets overlyssal er vi omringet av matte bomullstekstiler. I utstillingen Når alt faller på plass har John Raustein polstret arkitekturen, drapert alle vegger og dempet akustikken. Installasjonen består av tekstile arbeider i både monumentale størrelser og mindre, nærmest usynlige formater som samlet forvandler salen til et stumt tekstilt rom. Tittelen kan ved første øyekast virke håpefull og oppløftende, men den vitner samtidig om en potensiell katastrofe. For hva skjer i øyeblikket etter at alt faller på plass?
Arbeidene er ensfarget: en skitten mintgrønn farge som kan forbindes med venterom på offentlige omsorgsinstitusjoner. Den samme fargen preget også Oslo sentrum i tiden etter 22. juli, gjennom platene som erstattet de knuste vinduene i byen. Fargen var ifølge Raustein også hans mors favorittfarge. Raustein interesserer seg for hvordan dagsaktuelle hendelser tar oss tilbake i tid og rom. Arbeidene er en undersøkelse av hvordan vage minner gis et fysisk uttrykk. Det handler om å plutselig huske noe som man ikke visste var glemt.
Rausteins praksis tar utgangspunkt i tekstilkunstens posisjon for å undersøke forholdet mellom usynliggjøring, utenforskap, privilegier og motstand. Arbeidet fremstår som en manifestasjon av tid, og knytter seg på denne måten til det usynlige arbeidet forbundet med husflid og håndverk. Raustein undersøker den kroppslige følelsen av eksistensiell uro ved å stille spørsmål vedrørende identitet og erindring.
I denne utstillingen har Raustein gitt sine kunstverk titler som Tenk på noe annet, Det nådeløse lyset og (når) dagene løsner fra beinet. Verkslisten finnes, men den er ikke nummeret. Titlene fremstår på denne måten som selvstendige verk som er løsrevet fra arbeidene.
Utstillingen Når alt faller på plass er siste del av Rausteins pågående utstillingstriologi som startet med utstillingen mens du blir til jord på KRAFT– rom for kunsthåndverk i Bergen i 2017 og fortsatte med
utstillingen bort fra vinduet og inn i lyset ved Trøndelag senter for samtidskunst i Trondheim i 2018.
utstillingen bort fra vinduet og inn i lyset ved Trøndelag senter for samtidskunst i Trondheim i 2018.
John Raustein (f.1972, Stavanger) bor og arbeider i Oslo. Han er udannet ved Kunsthøgskolen i Ber-gen (2000) og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i København (1997). Raustein har hatt en rekke separatutstillinger ved institusjoner som Trøndelag senter for samtidskunst (2018), KRAFT(2017), Buskerud Kunstsenter (2016), Galleri FORMAT (2015), SOFT Galleri (2014) og Akershus Kunstsenter (2013). Raustein har også deltatt i en rekke gruppeut-stillinger, blant andre PRESENT, Bomuldsfabriken Kunsthall, Høstutstillingen, Østlandsutstillingen, Nålens Øye, KODE og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Tusen tråder – en historiefortelling i Tekstil, Lillehammer Kunstmuseum. Arbeidene hans er kjøpt inn av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo og KODE, Kunstmuseene i Bergen.
Utstillingen har mottatt støtte fra Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Regionale Prosjektmidler.
|
Når alt faller på plass, Kunstnerforbundet (2019). Foto: Øystein Thorvaldsen |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar